Det är nu vi får börja jobba med Packet Tracer och bygga en nätverksmiljö. Detta kan göras i flera steg:
- Placerat längst ned till vänster hittar du alla nätverkskomponenter som du kan använda för att konstruera din nätverksmiljö. Klicka nu på ’End Devices’
- Håll ned höger Ctrl-tangenten samtidigt som du klickar på en stationär dator (PC). Därefter klickar du sex gånger för att placera sex datorer på den tomma arbetsplatsen.
- Du klickar nu på ”Network Devices” och därefter på på ikonen som representerar switchar. Välj modellen 2960:
- Nu ska du ansluta datorerna till sina respektive switchar. Klicka på ’Connections’ och välj kabeltypen ’Straight-Through’.
- För att ansluta datorerna till switcharna klickar du nu på en dator och väljer ”FastEthernet0” och direkt efter klickar du på switchen och väljer någon port, till exempel ”FastEthernet0/1”. Gör det samma med alla andra datorer så får du följande resultat:
- Du kanske behöver justera utseende. Detta kan göras genom att klicka på ”Options” och därefter välja ”Preferences”
- Se till att ha exakt samma inställningar som jag visar på bilden nedan. Observera att det finns fler inställningar men du ändrar inte dem.
- Här är det dags att identifiera varje komponent. Varje switch, tillsammans med sina anslutna nätverksenheter, utgör ett LAN i sin minsta form. Varje LAN bör ha ett namn och i denna laboration benämns som: Teknik-1, Teknik-2, Teknik-3. För att göra detta klickar du först på ”Place Note” och sedan på önskad plats i arbetsytan. Skriv namnet och formatera texten enligt bilden nedan:
- Gör samma anteckningar med nätverksadresserna för varje LAN. Nätverksadresserna hämtar du från laborationen där en nätverksadress har segmenterats. Resultatet bör se ut så här:
Nu är vi klara med nätverket till vänster. Observera att detta nätverk har segmenterats. Vi kommer att fortsätta att bygga topologin i kommande laborationer och då får vi börja med att adressera datorerna (hosts).